Veelgestelde vragen
We willen dat meespelen met de Staatsloterij leuk is én blijft. Daarom vinden we het belangrijk dat het spel en alles daaromheen duidelijk is. Vragen over de Staatsloterij beantwoorden we graag. Hieronder een aantal van de veelgestelde vragen. Staat jouw vraag hier niet tussen, neem dan contact op met onze klantenservice.
-
Een paar dagen voor de trekking ontvang je als abonnee jouw lotnummer(s) per e-mail of per post. In Mijn Staatsloterij en in de app kun je jouw lotnummer(s) al eerder bekijken. Je online gekochte loten en loten die je via de app hebt gescand, vind je hier ook altijd terug.
-
Ben je abonnee of heb je online een lot gekocht? Je ontvangt je prijs binnen 7 werkdagen op je bankrekening of in je wallet, afhankelijk van jouw instellingen. Je kunt zelf online eenvoudig het saldo vanuit je wallet op je opgegeven bankrekening laten storten. Heb je meerdere winnende loten? Het kan zijn dat ze niet op hetzelfde moment worden uitbetaald, maar verspreid over enkele dagen.
Heb je jouw lot in de winkel gekocht? Afhankelijk van het gewonnen bedrag kun je je prijs innen bij diverse verkooppunten. Hier vind je de actuele verkooppunten. Houd je aan de maatregelen vanuit de Rijksoverheid en de betreffende winkel. Je kunt er ook voor kiezen om even te wachten met het verzilveren van je prijs tot na 9 februari 2021 (rekening houdend met een uitbetalingstermijn van maximaal een jaar na de trekking).
-
Gefeliciteerd! Voor uitbetalingen tot €50 kun je bijna overal terecht, m.u.v. winkels zonder terminal (Etos, Trekpleister en Kruidvat). De meeste winkels zijn echter bereid om uitbetalingen tot €600 te accepteren. Hier vind je de actuele verkooppunten. Houd je aan de maatregelen vanuit de Rijksoverheid en betreffende winkel. Je kunt er ook voor kiezen om even te wachten met het verzilveren van je prijs tot na 9 februari 2021 (rekening houdend met een uitbetalingstermijn van maximaal een jaar na de trekking).
-
Gefeliciteerd! Je kunt prijzen tussen €600 en €10.100 laten uitbetalen bij een aantal geselecteerde verkooppunten. Veel van onze verkooppunten zijn momenteel echter gesloten, dus het inleveren gaat helaas niet gemakkelijk.
Er zijn twee mogelijkheden: wachten met het verzilveren van je prijs tot na 9 februari 2021 (houd wel rekening met een uitbetalingstermijn van maximaal een jaar na de trekking) of je kunt het lot aangetekend opsturen als pakket via PostNL met verzekeringsservice. De kosten voor het aangetekend verzenden worden vergoed. Let op: de verzekering service is tot €5.000.
Voeg een briefje bij met daarop:
Naam, adres, postcode en woonplaats, geboortedatum, IBAN-nummer, e-mailadres, telefoonnummer, veilige kopie van je legitimatiebewijs en onderteken deze. -
Dan feliciteren we je graag persoonlijk op ons hoofdkantoor in Rijswijk. Bel 070 – 550 08 08 (gebruikelijke belkosten), dan checken we een aantal zaken en zorgen we ervoor dat je teruggebeld wordt om een afspraak in te plannen. Houd er rekening mee dat de afspraak vanwege de coronamaatregelen mogelijk pas na 9 februari 2021 kan plaatsvinden.
-
Dan feliciteren we je graag persoonlijk op ons hoofdkantoor in Rijswijk. Bel 070 – 550 08 08 (gebruikelijke belkosten), dan checken we een aantal zaken en zorgen we ervoor dat je teruggebeld wordt om een afspraak in te plannen. Houd er rekening mee dat de afspraak vanwege de coronamaatregelen mogelijk pas na 9 februari 2021 kan plaatsvinden.
-
Gefeliciteerd! Je kunt het aangetekend opsturen, echter zijn deze kosten voor eigen rekening. Vergeet niet een veilige kopie van je legitimatiebewijs mee te sturen. Voeg een briefje bij met:
Naam, adres, postcode en woonplaats, geboortedatum, IBAN-nummer, e-mailadres, telefoonnummer, veilige kopie van je legitimatiebewijs en onderteken deze.
Door de aangescherpte maatregelen vanuit de overheid kan de doorlooptijd om je opgestuurde lot te verwerken langer duren. We vragen hiervoor om je begrip. Je kunt er ook voor kiezen om even te wachten met het verzilveren van je prijs tot na 9 februari 2021 (rekening houdend met een uitbetalingstermijn van maximaal een jaar na de trekking).
-
Gefeliciteerd! Je kunt het aangetekend opsturen als pakket via PostNL met verzekeringsservice. De kosten voor het aangetekend verzenden worden vergoed. Let op: de verzekering service is tot €5.000.
Vergeet niet een veilige kopie van je legitimatiebewijs mee te sturen. Voeg een briefje bij met: Naam, adres, postcode en woonplaats, geboortedatum, IBAN-nummer, e-mailadres, telefoonnummer, veilige kopie van je legitimatiebewijs en onderteken deze.
Door de aangescherpte maatregelen vanuit de overheid kan de doorlooptijd om je opgestuurde lot te verwerken langer duren. We vragen hiervoor om je begrip.
-
Je kunt je Staatsloten kopen op onze website, bij de meeste supermarkten, drogisterijen en bij tankstations. De loten bij Kruidvat, Etos en Trekpleister worden afgedrukt als kassabon.
Bekijk de actuele verkooppunten.
Houd je aan de maatregelen vanuit de Rijksoverheid en betreffende winkel. -
Een account maak je eenvoudig online aan door op Registreren te klikken. Vul je gegevens in, maak een wachtwoord aan en je bent klaar om online te spelen met alle Nederlandse Loterij spellen.
-
Nee, deze locaties zijn enkel toegankelijk voor het verzenden en ophalen van post. Je kunt je loten online kopen, bij de meeste supermarkten, drogisterijen en bij tankstations. De loten bij Kruidvat, Etos en Trekpleister worden afgedrukt als kassabon. Bekijk hier de actuele verkooppunten. Houd je aan de maatregelen vanuit de Rijksoverheid en betreffende winkel.
-
Bezorgen van Staatsloten is toegestaan met als voorwaarde dat de retailer zelf zorgdraagt voor de leeftijdsverificatie aan de deur.
-
Nee, dit is vooralsnog niet toegestaan. Niet-essentiële winkels (zoals tabak- en boekenwinkels) mogen geen loterijproducten verkopen en ook verkoop via de voordeur of loket is niet toegestaan.
-
Staatsloten zijn te koop bij de servicebalie van de meeste supermarkten, drogisten en bij een aantal tankstations. De loten bij Kruidvat, Etos en Trekpleister worden afgedrukt als kassabon. Deze winkels zijn geopend gedurende de lockdown. Online kunnen helaas geen loten voor anderen worden gekocht, omdat loten persoonlijk gekoppeld zijn aan het account waarmee de loten gekocht zijn i.v.m. leeftijdsverificatie.
-
Ben je abonnee en wil je iets wijzigen? Bijvoorbeeld een eindcijfer kiezen, XL toevoegen of uitzetten of nog een lot aan je abonnement toevoegen? Of wil je je persoonlijke gegevens wijzigen? Dat kan in Mijn Staatsloterij. Ook je lotnummers kun je ruim voor de trekking al in Mijn Staatsloterij en de app vinden. Wil je weten wanneer we je inleg afschrijven? Bekijk het incasso overzicht.
-
Je kunt je abonnement op verschillende manieren opzeggen: telefonisch via de Klantenservice 070-550 08 52, per e-mail en per post. Lees meer op onze Staatsloterij opzeggen informatie pagina.
-
Wil je je gegevens of e-mailvoorkeuren aanpassen? Dat kan in je account van Nederlandse Loterij. Log in, ga naar 'profiel' en klik op 'aanpassen' onder jouw gegevens.
Meer over het account.
-
Je wallet is je digitale portemonnee bij Nederlandse Loterij. Met deze wallet kun je meespelen met al onze spellen. Je waardeert je wallet op met iDeal en als je wilt, betalen we ook je gewonnen bedragen uit in je wallet.
Meer over de wallet.
-
Lees hier alles over het spel, zoals XL, het prijzenpakket, Groepsspelen en Club Staatsloterij.
-
Deze vraag horen we regelmatig en hier houden we elk jaar, bij de samenstelling van de prijzenpakketten van de verschillende trekkingen, rekening mee. Naast de samenstelling van de prijzenpakketten bieden we ook 1/5e en bij de Oudejaarstrekking ½ loten aan, zodat je zelf ook invloed hebt op de hoogte van de prijs. Echter weten we ook dat juist heel grote prijzen van bijvoorbeeld €20.000.000 de vrijheid geven, om nog groter te dromen. En dat deze droom een belangrijke reden is om met de Staatsloterij mee te spelen. We zijn dan ook continu op zoek naar de juiste balans tussen vele kleinere prijzen en een aantal hele hoge "droom"prijzen.
-
Ja, de Jackpot wordt sinds 2012 getrokken uit verkochte lotnummers. De Jackpot werkt als volgt: elke keer als de Jackpot is gevallen, is de kans dat de Jackpot de volgende trekking weer valt 1 op 7. Dit wordt bepaald door uit 7 ballen - 6 blauwe en 1 oranje - één bal te trekken. Wordt de oranje bal getrokken? Dan valt de Jackpot en wordt het winnende lotnummer getrokken uit alle verkochte loten. Wordt de blauwe bal getrokken? Dan valt de Jackpot niet en groeit de Jackpot de volgende trekking door naar een groter bedrag. De getrokken blauwe bal gaat niet terug in de machine en doet niet meer mee bij de volgende trekking van de Jackpot. De kans dat de Jackpot de volgende keer wél valt wordt daarmee groter. Na 7 trekkingen valt de Jackpot dan zeker.
-
Bij de trekkingen van de Staatsloterij is het mogelijk om mee te spelen met hele loten of met één of meer deelloten (1/5 loten). Met een 1/5 lot heb je recht op 1/5 deel van de prijs. Voor 1/5 loten betekent dit dat er 5 deelloten zijn met hetzelfde lotnummer. Als er een prijs valt op een lotnummer waarvan 5 deelloten zijn uitgegeven, wordt de prijs in 5 evenredige delen uitgekeerd. Valt een prijs op een lotnummer waarvan bijvoorbeeld 2 x 1/5 deellot is uitgegeven, wordt 2x 1/5 deel van de prijs uitgekeerd. Het resterende bedrag (3/5 deel van de prijs) gaat altijd terug naar het prijzenpakket van de Staatsloterij. Valt de Jackpot op een lotnummer waarvan een deellot niet is uitgegeven, dan gaat het deel van de Jackpot dat niet kan worden uitgekeerd naar de Jackpotstand van de eerstvolgende trekking. Bij de Hoofdprijs of een van de andere hoge prijzen, wordt het resterende prijzengeld opgeteld bij de Jackpot twee trekkingen later. Tijdens de verkoop van loten worden zoveel mogelijk deelloten van hetzelfde lotnummer uitgegeven. Toch lukt het niet altijd, bijvoorbeeld omdat een deelname is geannuleerd of een incasso is mislukt.
-
XL-prijzen worden getrokken uit alle verkochte Staatsloten van de desbetreffende trekking. Ze staan apart vermeld in de trekkingsuitslag. XL-prijzen worden uitgekeerd als er voor de XL-optie is betaald. Als een prijs valt op een lot waarvoor niet betaald is voor de XL-optie, wordt de prijs niet uitgekeerd. Het prijzengeld gaat dan terug in de prijzenpot van XL. De XL prijzenpot staat los van de prijzenpot van de reguliere trekkingen.
-
Vul dan in de trekkingsuitslag je lotnummer in en geef aan dat je meespeelt met XL (JA/NEE). De lotenchecker zoekt eerst de prijzen op die op de eindcijfers van je Staatslot zijn gevallen. Daarna zoekt de lotenchecker de XL-prijzen op. Heb je een XL-prijs gewonnen, dan wordt die bij de prijs van je gewone Staatslot opgeteld.
-
Jazeker. Met de Staatsloterij app hoef je nooit langer in spanning te zitten dan nodig is. Je hebt altijd je loten bij de hand en weet direct na de trekking of je een prijs hebt gewonnen. Download de Staatsloterij app.